Filosoferen met kinderen

Wie kinderen iets wil bijbrengen over filosofie kan het beste een zogenaamde socratische houding aannemen, “een houding van niet-weten”. Zo kunnen de leerlingen zélf een mening vormen.

Dat stellen filosofen Sabine Wassenberg en Maaike Merckens Bekkers in een gesprek met NU.nl. Ze schreven het handboek Ik zag twee beren filosoferen, over filosoferen met kinderen en jongeren.

In een interview leggen ze haarfijn uit wat ze hieronder verstaan, filosoferen met kinderen.

“Je zou ook kunnen zeggen dat het goed is om iedere vraag te mogen stellen, zodat kinderen leren zelf hun meningen, overtuigingen en geloof te vormen. Zodat als er dan voor het geloof gekozen wordt, dit uit een bewust besluit voortkomt, en niet omdat het ‘moet’.”

Lees hier het volledige artikel op nu.nl: “Filosofeer met kinderen met een houding van niet-weten”.

Afbeelding: elyse patten via Compfight cc.

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *