Ethisch en duurzaam beleggen

Ethisch en duurzaam beleggen is “in”. Maar levert het wat op? Na het vallen van banken en het ontploffen van financiële systemen zijn ethiek en duurzaamheid meer dan relevant geworden.

Hoge bonussen, dubieuze financieringspraktijken, beleggen zonder transparantie, processen allerhande enz. geven duidelijk aan dat verandering nodig is.

De kritische blik van insider Dirk Coeckelbergh gooit de ethische knuppel in het financiële hoenderhok, maar met alle zin voor realiteit. Belangrijke vragen zijn:

  • Wat is ethisch beleggen?
  • Wat is vandaag het belang, de omvang, de betekenis van ethisch beleggen?
  • Wat is het rendement van ethisch beleggen?
  • Hoe verhouden rendement en ethiek zich in beleggen?
  • Hoe herken je kwaliteit van research rond ethisch beleggen?
  • Hoe kun je kritisch blijven staan tegenover ethisch beleggen?
  • Aan de hand van welke criteria kan je als investeerder ethisch beleggen?
  • Hoe maak je het onderscheid tussen de verschillende producten?
  • Als er al tien geboden zouden bestaan voor de ethische belegger, welke zijn die dan?
  • Wat zijn de belangrijkste evoluties in de komende jaren inzake ethisch beleggen?

Wanneer:

Donderdag 16 juni 2011, 10.30 uur – 12.30 uur

Locatie:

Het Boekenpodium – Centrum voor het non-fictionboek
Somersstraat 13-15, 2018 Antwerpen
vlak bij Centraal Station en Parking Centraal

Klik hier om u aan te melden.

Dirk Coeckelbergh studeerde rechten en politieke & sociale wetenschappen. Hij werkt al 25 jaar in banken en verzekeringen, in verschillende groepen, in verschillende landen, in alle markten (retail, KMO, corporate, private banking, overheids- en nonprofitcliënteel) en kent dus als geen ander de financiële praktijken en hun grenzen. Hij is auteur van het boek: Ethisch en duurzaam beleggen in België. Historiek, stand van zaken en kritische visie.

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *