Er v(and)oor gaan…

Door Elmar Haker – Wie wel eens gereisd heeft in ontwikkelingslanden weet dat er naast de armoede soms ook hele creatieve producten of kunst te vinden is. Soms staan er mensen in een klein hutje op de hoek van een straat dingen te verkopen die niet zouden misstaan in een willekeurig quote 500 optrekje.

Natuurlijk speelt de setting en de breed lachende sympathieke verkoper ook een rol bij deze waardebepaling, maar toch. Talent is overal in de wereld terwijl niet iedereen dezelfde kansen heeft om te groeien in welvaart en bekendheid. Wel GUN je het deze mensen van harte.

De gunningsfactor en het verhaal van een creatief product speelt voor mij een heel belangrijke rol bij de aanschaf ervan. Ik wil bijvoorbeeld graag weten wie een schilderij heeft gemaakt en waarom. Zeker bij kunst of andere sier-producten uit ontwikkelingslanden vind ik dat belangrijk. Ten eerste omdat mensen uit verschillende landen ook een verschillende culturele en etnische achtergrond hebben die interessant is. Ten tweede omdat ik wil weten of het product wel op een eerlijke manier tot stand is gekomen. Maar hoe kun je deze factoren nou aan een creatief product uit een ontwikkelingsland verbinden en tegelijkertijd bijdragen aan de kans voor creatief talent om ‘ontdekt’ te worden?

Anderhalf jaar geleden besloot ik te onderzoeken wat ik daar nou zelf aan kon doen. Mijn bureau verruilde ik voor een backpack en ik bedacht een concept dat in theorie op de bovenstaande vraag een antwoord moest geven. Ik noemde dit concept ‘Global Trade Project’ en veranderde die naam later in ‘Global Talent Project’ (GTP). Het plan heel kort: met filmpjes, blogs en foto’s creatief talent in ontwikkelingslanden portretteren en hen via internet verbinden met potentiële klanten in het westen. Credo: Talent has to be discovered!

De GTP was niet alleen een experiment waarmee ik wilde kijken hoe reizigers kunnen bijdragen aan digitale promotie en eerlijke handel, ik was ook zelf op zoek naar een manier om mijn passies en idealen te verbinden. Of dit gelukt is laat ik nog even in het midden. Wel kunt u op www.globaltalentproject.com alvast een paar van de 52 creatieve talenten ontmoeten die ik het afgelopen jaar in film en tekst geportretteerd heb. De komende tijd zal ik met kleine blogs de leukste en voor mij meest inspirerende verhalen delen, waarbij ik ook inga op mijn eigen ervaringen tijdens het reizen en het zoeken naar talent.

Het eerste filmpje kunt u hieronder al zien. Deze maakte ik in Noorwegen als test. Ik had nog nooit eerder een filmpje gemaakt en wilde graag het hele proces van filmen, editen, bloggen en bestellingen eens doormaken, voordat ik op reis zou gaan. Het Setesdal, waar mijn broer een activiteiten-centrum en camping heeft (Brokkestoeylen), leek me een goede plek om op zoek te gaan naar talent. Met – toen nog – een normale fotocamera kwam ik via mijn broer bij Bjorgulv Straume uit. Sinds het filmpje online kwam heb ik meerdere bestellingen voor Bjorgulv’s mondharp gekregen van over de hele wereld. Het werd daarmee één van de grotere successen van de GTP. Hieronder dit allereerste testfilmpje, gemaakt in de zomer van 2010 in Noorwegen.
http://www.youtube.com/watch?v=aAILWPJAaiI&feature

Het blog bij deze video is hier te lezen:
http://www.globaltradeproject.com/webshop/bj%C3%B8rgulv-and-his-munnharp/

Elmar Haker
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *