Duurzaamheid tijdens Dutch Design Week

Niet alleen stijl en vormgeving staan centraal tijdens de Dutch Design Week 2012, die deze week begonnen is in Eindhoven. Ook aan duurzaamheid – ecologisch, sociaal en economisch – wordt gedacht. Dit laat zien dat verantwoord ontwerpen en produceren onlosmakelijk verbonden is met hedendaags ontwerp uit Nederland.

Op de website van de Dutch Design Week (DDW), die van 20 tot en met 28 oktober plaatsvindt in Eindhoven, valt goed te zien dat er volop aandacht is voor mens, samenleving en natuur. De zoekfunctie biedt een goed overzicht van de drie genoemde duurzaamheidsthema’s:

Fair Trade

Social Design

Sustainable Design

Enkele interessante programma-onderdelen:

  • Tijdens de seminar Crafting Sustainability bespreken ontwerpers van een Belgische onderzoeksgroep hun visie op duurzaamheid in design. 
  • Ontwerpster Janske Megens presenteert twee collecties nieuwe sieraden: een high tech-serie en fair trade-sieraden. De laatsten worden stuk voor stuk met de hand geregen in Nepal.
  • Studio Tjeerd Veenhoven presenteert twee onderzoeken, waarvan palmleer de meest bekende is en winnaar van de Green Design Competition 2012. In dit project heeft Tjeerd Veenhoven een plantaardig leer ontwikkeld waarmee diverse producten worden gemaakt.
  • Recycled Textiles for Walls zijn unieke, handgemaakte wandkleden en wandbekledingen van 100% hergebruikt textiel. Afgedankte kleding en interieurtextiel worden getransformeerd tot akoestiekverbeterende kunstwerken aan de wand.
  • De Duurzame Veiling tijdens DDW, een initiatief van het WNF Regioteam Zuidoost Brabant. Getalenteerde, enthousiaste designers stellen hun duurzame werken voor deze veiling ter beschikking.
  • NFCdesign is een kennisplatform over natuurvezelcomposieten. dat productontwerpers wil inspireren om hernieuwbare grondstoffen – met name natuurvezels – te gebruiken in hun materiaalkeuze.
  • ‘Stadhuis Meets Design: Cultureel ondernemerschap in de wijken‘ richt zich op het ver­beteren van het leefklimaat in Eindhovense wijken. Centraal hierbij staat het inzichtelijk maken van behoeftes. De designers worden de ogen en oren van de wijk.

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *