De waarde van een mening

“Objectiviteit bestaat niet, dus een krant kan nooit objectief zijn, of anders gezegd de absolute waarheid verkondigen. Elke krant kijkt naar de wereld vanuit bepaalde waarden, cultuur en tradities.” Dat stelt Cees van der Laan (1961), hoofdredacteur van dagblad Trouw. Hij ziet het ook niet als een probleem. “Een krant werkt vanuit waarden en tradities, dat is het venster van waaruit wij kijken naar de werkelijkheid.” Maar hoe gaat een krant als Trouw om met de groeiende waarde van de mening?

Meningen en feiten

De basis voor Van der Laan is dat je op een integere en journalistieke manier naar de wereld kijkt. “Zolang je meningen en feiten strikt gescheiden weet te houden kun je prima vanuit bepaalde waarden werken. Wij ontlenen onze inspiratie aan christelijke waarden als gerechtigheid, solidariteit en duurzaamheid. Dit zijn in mijn optiek ook universele waarden. Daarbij hanteren we van oudsher klassieke journalistieke principes als hoor- en wederhoor. Op deze wijze kun je vanuit je waarden integer werken.”

Vrijheid

Trouw wil een zo breed mogelijk pallet bieden als het gaat om het kijken naar die wereld. Daar valt nieuws onder, maar ook opinie, columns, cartoons en interviews. Van der Laan: “Trouw is net zo goed een platform voor meningen. Meningen horen bij de samenleving, geven er kleur aan. Geven mensen richting in hun leven. Daarom krijgen bij de krant columnisten en cartoonisten ruim de gelegenheid hun mening te geven.” Ze spelen een belangrijke rol in het profiel van de krant, volgens Van der Laan: “We geven ze veel vrijheid, omdat ze er zijn om te prikkelen, te inspireren en te behagen. Ze vertegenwoordigen niet de mening van de krant, dat doen we in het commentaar. Over onze columnisten krijgen we vaak brieven, omdat mensen bijvoorbeeld niet snappen waarom we ruimte geven aan een bepaalde mening. Maar ik zal columnisten en cartoonisten altijd verdedigen. Ze zijn namelijk heel belangrijk in de meningsvorming van de lezers en daarmee onmisbaar voor een krant.”

Meningsvorming

Van der Laan twijfelt of het echt zo is dat de mening veel belangrijker is dan vroeger. “Vroeger had elke zuil zijn eigen actualiteitenprogramma en had elke zuil zijn eigen publiek. Wel is het zo dat columnisten en opiniemakers steeds meer BN-ers zijn geworden. Zolang meningen goed onderbouwd zijn leveren ze bijdragen aan de meningsvorming van veel mensen.” Toch zit er een keerzijde aan de waarde van de mening, volgens de hoofdredacteur. “Ik erger me vaak aan geschreeuw of een makkelijke mening zonder dat er een deugdelijke analyse aan ten grondslag ligt. Op sociale media of regelmatig op televisie is het een kakofonie aan meninkjes.

Het belangrijkste voor Van der Laan is dat Trouw zich verantwoordt aan de lezer. Van der Laan: “We willen geen meningenfabriek zijn, wij willen onze lezers wel handvatten bieden om hun mening te vormen.’’

Cees van der Laan is sinds 2013 hoofdredacteur van dagblad Trouw. Inmiddels is hij ruim 15 jaar in dienst van die krant en werkte in het verleden onder andere op de parlementaire redactie.

Photo Credit: Cees van der Laan via Twitter

Kalle Brüsewitz
Kalle Brüsewitz (soulchecker.nl) is afgestudeerd in de theaterwetenschappen en kunsteducatie en is werkzaam als freelancer op het gebied van journalistiek en kunsteducatie. Hij noemt zich SoulChecker en zoekt naar dat waar mensen zich geraakt door voelen; in kunst, politiek en religie. Ook werkt hij als coördinator in een Aanloopcentrum voor iedereen die behoefte heeft aan koffie en een praatje.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *