De terugkeer van de Muur

“In het tijdperk van globalisering groeien grensmuren als nooit tevoren. Zoals ook andere obstakels toenemen die een vrije doorgang van personen verhinderen: visa-regelingen, biometrische grenscontroles, patrouillerende marineschepen”, schrijft Dick Wittenberg. Hij ging als correspondent Ongelijkheid, Globalisering & Armoede voor de website De Correspondent op zoek naar de ratio achter deze trend. Lees zijn artikel hier.

Voor wie de publiciteit omtrent de lancering van De Correspondent heeft gemist, hier een samenvatting van dit unieke journalistieke initiatief door hoofdredacteur Rob Wijnberg: 

De Correspondent is een dagelijks, advertentievrij medium met als belangrijkste doelstelling om de wereld van meer context te voorzien. Door het nieuws in een breder perspectief of in een ander licht te plaatsen, willen wij het begrip ‘actualiteit’ herdefiniëren: niet om je aandacht te trekken, maar om je inzicht te bieden in hoe de wereld werkt.

De auteurs op de website worden zoveel mogelijk vrij gelaten in het bepalen van de agenda. Leden volgen voor 5 euro per maand “de wereld door de ogen van onze auteurs, die allemaal een eigen fascinatie, specialisme of expertise hebben.” Volgens de website is niet de nieuwsagenda leidend, “maar wat onze correspondenten belangrijk vinden om te vertellen”, en de mate waarin de onderwerpen van invloed zijn op onze samenleving en ons leven.

Het resultaat: verrassende en bevlogen stukken over onderbelichte issues. Een enkel artikel wordt gratis aangeboden, zoals bovenstaande, maar leden kunnen andere artikels door middel van een unieke link delen met vrienden, bijvoorbeeld op Facebook. Bovenaan de pagina staat dan Deze publicatie wordt je aangeboden door lid X.

Afbeelding: Palestijnse jongen en Israëlische soldaat, Justin McIntosh/Wikimedia

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *