De heks van vroeger en de peut van nu

Kijk naar de processen in de natuur en je weet wat je als mens kunt doen om je leven op een kwalitatieve manier vorm te geven. Druïde en tarotkenner Yurre Intema beschreef eens hoe hij de betekenis van de moderne natuurreligie ziet: ‘De heks van vroeger is de psychotherapeut van nu, de druïde van toen is de organisatieadviseur van morgen.’

De wereld van de Keltische mystiek en spiritualiteit staat de laatste decennia weer enorm in de belangstelling in de vorm van het opleven van modern druïdisme in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en West-Europa. Wat hebben de aloude wortels van het paganisme, het heidendom in de vorm van deze mystiek de zoeker te bieden? Het woord heidendom betekent in deze context niet meer of minder dan de leefwereld van de mensen van de ‘heide’. En er is een taalkundige verwantschap tussen het woord ‘pagan’ dat verwijst naar het platteland en de franse naam voor Holland: Les Pays-Bas.

De druïden stonden in de oude tijden aan het hoofd van de mysteriescholen bij de Kelten, aanvankelijk in Gallia en Brittania, later ook in Ierland. Zij waren invloedrijke magiërs die een gesloten broederschap vormden. De oude leringen van de druïden behoren tot de oerbronnen waaruit de westerse spirituele traditie put. Volgens druïde Ben Alink zijn veel christelijke feestdagen voortzettingen van voorchristelijke festivals, voorzien van een kerkelijk kleurtje. Druïden waren behalve magiërs ook dichters, raadgevers en genezers, sjamanen en filosofen, leraren en rechters. In pre-keltische tijden bouwden ze de steenkringen, waarvan Stonehenge de bekendste is, maar die ook veelvuldig in Drente te vinden zijn.

In het moderne druïdisme speelt de beleving van de natuur een centrale rol. Kenners van de mystiek geloven dat het moderne heidendom haar eigen wortels aan het terugvinden is en wil zoeken in tal van zaken die de christelijke kerken laten liggen. Het paasvuur, het paasei en de kerstboom: heidense elementen die de kerk heeft overgenomen. Pasen is, als we schrijver Joris Magusanus mogen geloven, niet meer en niet minder dan de gekerstende versie van het heidense Ostara-feest. In Duitsland wordt het paasfeest Ostern genoemd en in Engeland Eastern. ‘Ostara symboliseert de overwinning van het licht en het aanbreken van de vruchtbare periode: de lente,’ aldus Magusanus. Het midwinterhoornblazen wat vooral in Twente populair was, is een van die Keltische tradities die tot op de dag van vandaag bestaat.

In het lied van Oak Wyse komt de liefde van de Kelt voor de natuur tot uitdrukking: ‘Ik ben de Vruchtbaarheid van de Ploegsnede waarin men in het plantseizoen het levenszaad werpt. Als ik het zaad ontvang, baar ik het leven, en creëer ik kunst, gedachte, vinding en mensen naar het evenbeeld van het goddelijke.’

Rinus van Warven is journalist en cultuurfilosoof. Hij is hoofdredacteur van het online magazine Vrij Zicht en van het radioprogramma Tendens voor Omroep Gelderland.

 

foto: Stonehenge (bron: www.flickr.com)

Rinus van Warven
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *