De bank in de toekomst: het woord aan 11-jarige kinderen

Mijn dochter Lila werd door de Nederlandse Vereniging van Banken uitgenodigd om een project te ondernemen met haar klas (groep 8 Schreuderschool in Amsterdam). Het onderwerp van het project is: “De Bank in de Toekomst”.

Luister naar je kinderen

Wij hebben een gezin met vier kinderen, 16, 14, 11 en 2 jaar zijn de schatjes nu. Ik ben altijd van mening geweest, en volgens mijn vrienden ben ik daarom ook zo’n leuke vader, dat we heel veel van onze kinderen kunnen leren. Wij leren hun bepaalde regeltjes en zij leren ons on-conditionele liefde, intuïtief handelen, plezier hebben met heel weinig, en naarmate ze ouder worden (lees: pubers) leren ze je je ego verliezen omdat ze recht in je gezicht zeggen wat ze van je vinden. Opvoeden is voor mij geen probleem simpelweg omdat de kinderen mij ook opvoeden. Het is een twee weg energie uitwisseling die plaatsvindt. Ik ben zo blij met en zo trots op die vier kotertjes van ons!

Einstein zei ooit: “een probleem kan niet opgelost worden op hetzelfde bewustzijnsniveau als dat het gecreëerd is.” Mijn vertaling en toevoeging: als we een probleem willen oplossen dienen we het bij de core aan te pakken, dan dienen we ons bewustzijn te verruimen.

De oplossing!

Kinderen zijn open, eerlijk, en simpel (in de goede zin van het woord). Ze komen met een heel erg simpele en o zo verstrekkende oplossing voor “de bank in de toekomst”. Ik quote:

“Meer vertellen wat de plannen zijn van de bank
Klanten vertrouwen geven
Klanten op de hoogte houden van eventuele gevaren.

En de eindconclusie is: Meer open zijn naar de klanten toe”

Jahoe, daar wordt ik nou blij van! De oplossing is open zijn, transparantie!

Transparantie is King

De tweede richtlijn van the Art of Zen Investing and Doing Business is… (je raadt het al) transparantie. De mensheid is wakker aan het worden en we hebben het gehad met bedrijven die alleen maar geld willen verdienen, en dus het spelletje “klantje naaien” spelen. Transparantie, open zijn over je beweegredenen, is wat de klant nu wil weten. En als jouw klant resoneert met jouw beweegredenen, je “waarom je de dingen doet die je doet”, dan worden ze klant bij je, en blijven ze klant bij je. Dat is heel lekker voor de lange termijn natuurlijk. Transparantie is King. En even voor de duidelijkheid, de klas van Lila is hier zelf mee gekomen. Ik heb dat niet ingefluisterd op het schoolplein.

Hopen dat ze luisteren

De kinderen van groep 8 Schreuderschool in Amsterdam komen met een conclusie voor de bank in de toekomst die bewustzijnsverhogend is. Nu maar duimen dat de grote bankbazen dit verlichtende advies niet naast zich neerleggen. Mijn voorspelling is dat banken die transparanter gaan zijn, en dus niet ongevraagd risico gaan nemen met uw spaargeld, in de toekomst gaan groeien. En de banken die op de oude manier doorgaan? Die hebben geen bestaansrecht meer. Ze zullen kleiner worden, dus niet meer “too big to fail”, en gaan uiteindelijk failliet. Het is dus tijd om te veranderen, ook (nee juist) voor de bank.

Over het waarom, wat je beweegredenen zijn heb ik eerder een artikel geschreven. De richtlijnen van the Art of Zen Investing kun je hier nogmaals lezen.

Dank voor je aandacht. Indien je het gevoel hebt dat dit artikel iemand kan inspireren dan kun je dit forwarden. Misschien zijn ze je wel heel dankbaar…

Afbeelding: Alan Cleaver via Compfight cc.

Tim van der Vliet
Tim van der Vliet is econoom, werkte 13 jaar op de beurs, deed post-doctorale studies (CFA) en gooide ongeveer 3 jaar geleden het roer om. Nu schrijft hij over zingeving. Geïnspireerd door Japan, de stad Amsterdam en door zijn beursleven heeft hij een erg praktische kijk op spiritualiteit ontwikkeld die hij 'Zen from Amsterdam' noemt.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *