Crisis maakt kunst (1)

Tijdens een crisis gebeuren de mooiste dingen. Niet alleen Athene is nu een broeinest van creatieve uitspattingen. Caïro was dit ook in de tijd van de Arabische lente. Crisis maakt kunstzinnig. Kunst is het middel om een crisis te lijf te gaan. Dat merken we steeds weer. Vandaag Deel 1. De Arabische Lente.

Arabische Lente

28 januari 2011, Tahrirplein Caïro. De vierde dag van de opstand waarvan toen iedereen nog dacht dat het de wereld zou veranderen. In ieder geval de wereld van vele onderdrukte Egyptenaren. Niet de eerste, en zeker niet de laatste die wilden vechten voor hun leven. Deze vierde dag betekende veel. Dit was de dag dat Ahmed Bassiouni werd vermoord. De dag dat een martelaar het leven liet.

Tahrir

Het theater op het Tahrirplein heeft zijn eigen vorm. Experimenteel, moralistisch, politiek getint en persoonlijk. Dat alles vormgegeven in korte performances. Korte statements om te ontregelen. Om onthand en onthoofd in een gecensureerd land toch dat te kunnen zeggen wat gezegd moet worden. Dat is wat het is. Theater heeft tijd nodig, dat is wel duidelijk: Niet de kwaliteit, maar de intensiteit maakt het werk. De schreeuw van de menigte om vrijheid. De schreeuw van de mens om zelf het leven te mogen vormen. De schreeuw van de mens om mens te mogen zijn.

Ahmed Bassiouni

Wij als Westerlingen werd een twitter-opstand voorgesteld. Dit was de manier om de problematiek en de opstand onder de aandacht te brengen, via twitter wisten wij wat er gebeurde. Toen kwamen er filmpjes en foto’s. In grote hoeveelheden; ze lieten ons zien hoe de menigte het plein in zijn greep hield. Maar er was meer op dat plein: Kunst. Waar kritiek op het regime niet werd getolereerd en er met harde hand ingegrepen werd verschenen overal kunstuitingen; in elke hoek graffiti waarop schreeuwende mensen werden afgebeeld die zich ontdeden van hun ketenen en op het plein was Ahmed Bassiouni een leider in de kunst die langzaam barstjes veroorzaakte in het strenge Egyptische regime van Mubarak. Het Tahrirplein als broeinest van performance-theater en beeldende kunst.

Crisis maakt kunst

Kunst werd niet alleen het middel om indirect vrijheid te bewerkstelligen, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. Als je niets meer hebt en niet meer weet wat je kunt doen, wordt je creatief. Dit is de kracht van de plekken waar kunst ontstaat. En dat gebeurt nog steeds elke dag ergens op de wereld.

Lees hier meer over kunst tijdens de Egyptische opstand

Ahmed Bassiouni’s performance ’30 days of running in the place’

Photocredit: Amro Ali, Jadaliyya.

Kalle Brüsewitz
Kalle Brüsewitz (soulchecker.nl) is afgestudeerd in de theaterwetenschappen en kunsteducatie en is werkzaam als freelancer op het gebied van journalistiek en kunsteducatie. Hij noemt zich SoulChecker en zoekt naar dat waar mensen zich geraakt door voelen; in kunst, politiek en religie. Ook werkt hij als coördinator in een Aanloopcentrum voor iedereen die behoefte heeft aan koffie en een praatje.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *