Column: Dijkstal, kom terug!

Ik zag de bui al hangen toen Halbe Zijlstra aantrad in 2010. Er werd hem een hele belangrijke vraag gesteld, waarmee hij zich als kersvers staatssecretaris van cultuur in één keer kon positioneren. Halbe werd gevraagd of hij wat met cultuur had. Zijlstra antwoordde dat hij van lezen hield: Tom Clancy.

Kwaliteit en publiek

Ineens werd mij alles duidelijk. De VVD is niet meer wat hij geweest is. Ik zat toen al met verbijstering te kijken, en dat is niet veranderd. Met verbijstering onderging ik alles wat Zijlstra zei en deed. De bizarre gedachtekronkel dat subsidie alleen verstrekt kan worden als je genoeg publiek trekt en dat dit een criterium is voor kwaliteit spande de kroon. Ten eerste hebben voorstellingen die genoeg publiek trekken geen subsidie nodig, omdat ze genoeg geld hebben; dat zit al in de opmerking verscholen. Ten tweede is het trekken van publiek geen criterium voor kwaliteit, zolang ‘Sterren Springen’ nog altijd meer kijkers trekt dan ‘Buitenhof’ en de musical ‘Soldaat van Oranje’ veel meer bezoekers dan ‘Angels In America’ van Toneelgroep Oostpool. Het trekken van publiek en kwaliteit staan los van elkaar. ‘Sterren Springen’ is binnen het genre een heel goed programma en dat is ‘Angels in America’ als voorstelling binnen het genre ook. Vroeger was de VVD nog een partij waar mensen mochten geloven en naar een kerk gingen. Waar religie nog status had en een persoonlijk keuze was en niet een zwaktebod of een bron voor terrorrisme.

Verkiezingen

Hoe zal Frits Bolkestein er gestaan hebben op die verkiezingsavond in 2012? En wat zou Hans Dijkstal er van gevonden hebben, als hij nog zou leven? Dit waren toch de mannen die regelmatig in het theater te vinden waren. Dijkstal zag je op een vrije zaterdagavond in het concertgebouw. Bolkestein heeft nog Sartre gelezen. Dijkstal hield van cultuur, niet per se van cultuur waar veel publiek op af kwam, maar Dijkstal en Bolkestein zagen dat cultuur goed was voor de mens, dat het andere inzichten verschafte en de mens een genuanceerdere kijk op de wereld gaf. Dijkstal en Bolkestein zagen dat religie een boel kon doen in een mensenleven. En natuurlijk zal de VVD religie niet afschaffen, wat ze bij kunst en cultuur wel proberen maar laten we ophouden met kwaliteit en populariteit aan elkaar te verbinden en laten we vooral iemand op cultuur zetten die er iets van begrijpt. Laten we daarbuiten gelovigen ook weer behandelen als verstandige en zelfstandige mensen, zoals vroeger. De VVD is niet meer.

Dijkstal

Toen werd het nacht op het Scheveningse strand, ergens in 2012…
Het feestje ging los, en niet alleen de cognac vloeide rijkelijk, maar ineens ook de baco en de bessen-jus. De stoffige elitaire Aerdenhout-jasjes wisselde blikken met de schreeuwerige P.C. Hooft-glimpakken; buiten stonden de gedeukte Rangerovers naast de splinternieuwe Porsches.

Toch is de omslag al gemaakt. Halbe Zijlstra en nu, Sander Dekker zijn niet de enige. De nieuwe VVD wint het van de oude VVD. Toen de nacht viel op het Scheveningse strand werd dit alles duidelijk. Het deed me pijn toen ik Bolkestein verstijfd, met het schaamrood op de kaken in een hoekje zag kruipen. In de verte hoorde ik een harde ‘verdeurie’ en het geschuifel van Dijkstal die zich omdraaide in zijn graf.
Hier zijn speciaal voor jullie: L.A. The Voices.

Ah toe Hans, blaas nog eens wat op je saxofoon. Please, komt terug.

Photo Credit: VVD via Twitter

Kalle Brüsewitz
Kalle Brüsewitz (soulchecker.nl) is afgestudeerd in de theaterwetenschappen en kunsteducatie en is werkzaam als freelancer op het gebied van journalistiek en kunsteducatie. Hij noemt zich SoulChecker en zoekt naar dat waar mensen zich geraakt door voelen; in kunst, politiek en religie. Ook werkt hij als coördinator in een Aanloopcentrum voor iedereen die behoefte heeft aan koffie en een praatje.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *