Campagne voor hoger loon kledingarbeiders

De vakbond van Cambodjaanse kledingarbeiders gaat voor een officieel minimumloon van $150. Schone Kleren Campagne ondersteunt deze eis. In heel Europa voeren organisaties en fashion mobbers off- en online acties om merken te vragen het verzoek van de Cambodjaanse vakbond te ondersteunen.

De Europese Clean Clothes Campaigns verzamelen handtekeningen van winkelende klanten. Hiermee willen zij kledingmerken duidelijk maken dat ook hun klanten een hoger minimumloon voor de kledingarbeiders willen.

Volgende week 25 februari vinden onderhandelingen plaats tussen de Cambodjaanse vakbonden, de regering en de kledingindustrie. Het doel van de vakbonden is het verhogen van het officiële minimumloon. Door de stijgende levenskosten voor kledingarbeiders is het loon van $61 simpelweg niet voldoende. Meer dan 90% van de Cambodjaanse arbeiders in de kledingindustrie zijn vrouwen tussen de 18 en 35 jaar. Veel van hen hebben kinderen en families om te onderhouden. Door hun lage loon zijn zij continu ondervoed.

De Cambodjaanse vakbond Cambodian Allied Workers’ Democratic Union (C.CAWDU) wil dat het minimumloon stijgt van $61 naar $150 per maand. De Schone Kleren Campagne en de andere Europese Campagnes ondersteunen deze eis. Het leefbaar loon is namelijk méér dan 4 keer het huidige minimumloon. Athit Kong, Vice President van C.CADWU zegt: “De stijgende kosten voor eten en brandstof zet kledingarbeiders met de rug tegen de muur. Daarom eisen wij een loon van $150, dat is bereikbaar en absoluut noodzakelijk.”

Na de uitzending afgelopen herfst van een Zweedse documentaire over de productie van H&M in Cambodja, erkenden vertegenwoordigers van H&M herhaaldelijk dat de Cambodjaanse lonen voor kledingarbeiders te laag zijn en verhoogd dienen te worden. H&M heeft ook verklaard dat arbeiders moeten kunnen rondkomen van wat zij verdienen en dat een minimum loon voldoende moet zijn om een fatsoenlijk bestaan van op te bouwen.

“Grote kledingmerken zeggen vaak dat een eerlijke stijging van het loon van kledingarbeiders alleen maar bereikt kan worden door het officiële minimum loon te verhogen”, aldus Niki de Koning van de Schone Kleren Campagne. “Nu kunnen merken het onderhandelingsmoment van de vakbonden gebruiken om tot actie over te gaan. We verzoeken merken zoals H&M om nu de daad bij het woord te voegen, en publiekelijk de eis van de vakbonden te ondersteunen.”

Gap, Zara en Levi’s besteden ook een groot deel van hun productie uit aan Cambodja. Schone Kleren Campagne vraagt ook deze merken om de vakbonden te ondersteunen bij hun onderhandelingen. Als deel van de Leefbaar Loon Heel Gewoon campagne, zal de organisatie H&M blijven vragen om toe te werken naar een leefbaar loon in haar productieketen. Schone Kleren Campagne wil een concreet actieplan, inclusief tijdsplan, benchmarks en een follow-up-procedure.

De documentaire over de Cambodjaanse toeleveranciers van H&M’s is hier te zien (Zweeds met Engelstalige ondertiteling).

Voor meer informatie over de Leefbaar Loon Heel Gewoon-campagne, bezoek www.schonekleren.nl/actueel/leefbaar-loon.

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *