Boek met 'lessen voor welwillende kapitalisten'

Twintig jaar na de val van de Muur zijn we tegen een nieuwe muur gelopen. Het kapitalisme van de vrije markt is in een diepe crisis geraakt. Deze crisis toont zich het scherpst in de financiële sector. De zucht naar groei en winst van bankiers (en hun klanten!) hebben onze samenlevingen opgezadeld met enorme schulden.

Deze crisis stelt ons voor vragen die dieper gaan dan het praktische niveau waarop we onze problemen meestal oplossen. Wat is echt van waarde? Wie zijn wij? Waartoe zijn we er? Hoe organiseren we onze economie zodanig dat niet alleen de winnaars, maar de hele wereld toekomst heeft?

In dit boek stelt journalist en theoloog Arjan Broers de vraag wat de financiële crisis ons te vertellen heeft. Hij spreekt met economen, filosofen en een theoloog over een cultuur waarin winst de hoogste waarde is geworden – en of het anders kan.

Daarnaast onderzoekt hij een kleine financiële instelling die het anders doet: Oikocredit leent geld aan organisaties van en voor armen in ontwikkelingsgebieden, en is daar steeds beter in geworden. Wat hebben de mensen van deze organisatie geleerd in hun waardenvast werken met geld? En welke inzichten levert dat op voor ons zoeken naar een kapitalisme dat wél werkt? ‘De vraag is niet wat geld is, maar wat het betekent.’

Prijs: € 16,50. Bestel hier.

Arjan Broers (1969) is journalist, zingever en zinkrijger. Hij studeerde theologie en is zelfstandig schrijver en adviseur over vooral levensbeschouwelijke en religieuze thema’s. Hij publiceerde onder meer Leven met Dominicus (2013), Echt zijn. Jonge mensen over leven met aandacht (2012), Een dwaas bestaan. Gerrit Poels, ‘broodpater’ (2009) en Wees niet bang. Het levensverhaal van bisschop Tiny Muskens (2004).

Foto: transmediale/Flickr 

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *