Belevingseconomie: zingeving in het nu

De belevingseconomie: het gaat niet om geld, om een product. Het gaat om het hebben van een ervaring, het beleven van iets. Dat is waar het tegenwoordig om draait, volgens sommigen. Maar waar hebben ze het dan precies over?

Meer dan consument zijn?
Maar wat wordt er nu eigenlijk bedoeld met ‘belevingseconomie’? Google leidt je snel naar een document van het ministerie van economische zaken, waarin wordt uitgelegd dat ‘belevingseconomie’ reeds enkele jaren bekend is bij het topmanagement van het bedrijfsleven. Vervolgens wordt uit de doeken gedaan wat er mee bedoelt wordt: een bedrijf dat de consument en haar beleving van de producten die worden aangeboden centraal stelt. 

Is ‘belevingseconomie’ dan enkel een veredelde term voor het concept ‘de klant is koning’? Volgens mij gaat het om veel meer dan de klant centraal stellen en het doen van klanttevredenheidsonderzoeken. 

Ondernemen en de uitnodiging van de ander
Op haar blog schrijft ondernemer Anne Stael het volgende over de huidige belevingseconomie en wat dit betekent voor ondernemers:

“We leven in een belevingseconomie. Dat betekent dat niet alleen de inhoud van een product belangrijk is maar dat klanten aan producten en diensten een uitgesproken positief gevoel willen overhouden. Ze willen iets beleven, ze willen ergens bijhoren en iets ervaren. Alleen luisteren of alleen inhoud is niet meer genoeg.
Juist voor reli-ondernemers, reli-proffesionals en spirituele centra ligt hier een uitdaging. Opgeleid en opgevoed om de diepte in te gaan, de woorden te wikken en te wegen lijkt de uitnodiging om mensen wat te laten beleven soms moeilijk. De consequentie dat daar ook andere marketingstechnieken vraagt een andere manier van denken.” (Bron: www.zienwatonzichtbaaris.nl)

Een zinnig geluid
Uiteindelijk gaat het dus om een nieuwe manier van marktdenken. Wanneer de ervaring weer een van de producten wordt die verkocht wordt, sla je de plank mis. Niet de ervaring wordt verkocht, maar het mee-doen, het aanwezig zijn, het werkelijk ergens bij zijn is wat van belang is. Dit klinkt wellicht abstract en filosofisch, maar dit ergens bij aanwezig zijn is wat waarde geeft aan het leven.

Zo vormt het de basis van de krachtigste symboliek in een kerkdienst: het elkaar de hand geven, het elkaar in de ogen kijken, een moment delen waar verder geen enkele markt-waarde achter zit. Maar ook ligt het ten grondslag aan successen als Facebook. Vriendschap is immers niet te koop, en daarom zo waardevol dat je de advertenties die er omheen aangebracht worden even voor lief neemt. Je bent bezig met contact maken met de ander die jou ook ziet – zelfs al is online contact een mindere ervaring van vriendschap. 

Geld
Maar hoe waardeer je dan zo’n aanwezig-zijn, zo’n beleving die meer is dan de beleving als weer een ander product dat je als consument hebt geconsumeerd? Mag een kopje koffie in Italië op een groot plein in een oude binnenstad duurder zijn? Is het de beleving waar we maar al te graag voor betalen? Zoals in een blog wordt opgemerkt: “de espresso smaakt daar altijd lekkerder ondanks het feit dat ik thuis een prima espresso-apparaat heb. De hele entourage, de baristo die met ongekende vaardigheid een perfecte espreso weet te zetten en het Italiaans geroezemoes op de achtergrond, proef je als het ware terug in je kopje.”

En waarom zou je daar geen geld voor mogen vragen? Maar waarom is vriendschap dan nog steeds niet te koop? Of is uiteindelijk alles te koop, past alle zingeving ook in een marktdenken waar succes en geld verdienen synoniem zijn? Meer vragen dan oplossingen.

Afbeelding: Sheree (Here intermittently) via Compfight cc.

Nicole des Bouvrie
(@Nobyeni, Nobyeni.nl) is afgestudeerd in de hedendaagse filosofie (PhD) en werkzaam als freelance filosofe, schrijfster en consultant. Ze leest veel, en is voornamelijk geïnteresseerd in waarheid en waarachtigheid, filosofie, kunst, en het leven.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *