Art of Zen Investing: drie andere richtlijnen

Hola! De vorige keer hadden we het over dat waarom we onze zaken ondernemen veel belangrijker is dan wat we precies verkopen of aanbieden. De belangrijkste richtlijn van the Art of Zen Investing is het hebben van een hoger doel dan geld verdienen. In dit blog wil ik de andere drie richtlijnen van the Art of Zen Investing met jullie delen. Deze zijn: service verlenen, transparant zijn en wat van je verdiende geld weggeven of investeren in dromen van anderen. 

Richtlijn 2: service verlenen
Als geld niet je hoogste doel is wordt je automatisch een relaxtere zakenrelatie. Je hebt namelijk de prikkel om meer tijd te besteden aan je klant. In ons huidige systeem gebeurt eigenlijk precies het tegenovergestelde. Omdat service verlenen niet direct bijdraagt aan een hogere winst wordt er vaak op service verlenen bezuinigd. Dit is de reden dat je te lang in de wacht staat als je contact probeert op te nemen met je verzekeringsmaatschappij. Overigens zou ‘service verlenen’ een prachtig hoger doel dan geld verdienen zijn voor een verzekeringsmaatschappij. 

Service verlenen gaat over tijd nemen voor je klanten en in het algemeen met de mensen met wie je werkt. Neem de telefoon op en beantwoord je emails. Je spendeert meer tijd met iemand dan verwacht en dat laat zo’n goed gevoel achter dat een klant niet meteen wegrent naar een ander indien je service of product ergens anders goedkoper te krijgen is. 

Richtlijn 3: transparantie
In ons huidige systeem belooft een verkoper van alles en de back office mag de leugentjes die gemaakt zijn om de verkoop door te drukken gaan fixen. Dit geeft ons, de klant, een slecht gevoel. Sterker nog, we geloven verkopers niet meer omdat we al te vaak misleid zijn. Wie gelooft nog een vliegtuigmaatschappij die een ticket voor €20 aanbiedt? 

Door een hoger doel dan geld te hebben ga je transparanter zijn. Je gaat eerlijker zijn over wat je kan en niet kan, of wat je wil doen en niet wil doen. Je komt dan in de situatie waarin je ‘under promised’ en ‘over performed’, je gaat minder beloven en meer waarmaken. Dit klinkt als muziek in de oren toch?

De beste verkoper is geen verkoper. Hiermee bedoel ik het volgende: stel je even voor dat een verkoper eerlijk is, en daadwerkelijk het beste voor jou wil. Dan zou hij kunnen zeggen: “misschien is het pakket van onze concurrent wel beter voor u…”. Indien een verkoper zo tegen mij praat heeft hij of zij mijn aandacht en wil ik echt luisteren. Een transparante verkoper is eerlijk. Dat gaat misschien rechtstreeks in tegen wat wij gewend zijn maar dat is wel de manier om onze aandacht te krijgen. De beste verkoper is geen verkoper…

Indien je eerlijker en transparanter bent dan je concurrent zul je op lange termijn klanten aan je binden. Je zult zien dat de omzet van jouw business minder beweeglijk is, juist in tijden van crisis, en je winst stabieler zal zijn. Ik durf zelfs te zeggen dat je op deze manier, op de lange termijn, meer geld zal verdienen dan dat je ooit hebt durven dromen. 

Richtlijn 4: geef geld weg of investeer in dromen van anderen
Richtlijn 4 is wat de cirkel van the Art of Zen Investing rond maakt. Indien je geld verdient, geef 10% of meer weg aan een goed doel. Indien alle winstgevende bedrijven dit zouden doen zou de inkomensongelijkheid, en daarmee armoede, rigoureus afnemen.

Ik bedoel niet zo maar je geld aan Unicef doneren. Er blijft vaak veel te veel kleven aan de strijkstok van een dergelijk goed doel, bijvoorbeeld om de voetbalclub Barcelona te sponsoren. Persoonlijk hou ik meer van direct weggeven. Je kunt mijn website bekijken voor mijn filosofie hierover.

Investeren in dromen
Weggeven is prima. Maar mijn hart gaat vooral zingen als ik denk aan investeren in dromen. Dit kunnen je eigen dromen zijn, maar ik doel ook vooral op dromen van anderen. Dit kan heel dichtbij zijn. Misschien dat jij de zakenvrouw bent die het geld binnenbrengt en dat je man een kinderboek aan het schrijven is. Of je buurman is een supergoede kunstenaar en je helpt hem met een galerie oprichten. 

Street Child NL
Ik heb nu een nieuwe droom. Met zeven gedreven personen zijn we bezig Street Child NL op te richten. Dit is een initiatief om over de hele wereld kinderen een goede educatie te bieden. Daar hoort vanzelfsprekend bij dat ze een huis hebben en voedsel. Eigenlijk waar War Child een land verlaat komt Street Child het land in en neemt het stokje over. Een van de hogere doelen van deze stichting is om, daar waar het nodig is, vooral ook mensen zakelijk op te voeden zodat ze volledig op eigen benen kunnen staan. 

The best business case ever
Ik droom soms erg groot. Maar droom alsjeblieft even met me mee… Er leven nu 3 miljard mensen onder de armoedegrens van $2 per dag. Indien we er voor kunnen zorgen dat deze mensen $12 per dag verdienen, dan heeft deze groep 30 miljard per dag te besteden. Dat is op jaarbasis 10 biljoen dollar. Een eind maken aan armoede is de beste business case ever!!!

Dank voor je aandacht, enne… droom je met me mee?

 

Het vorige en volgende blog in de reeks The Art of Zen Investing.
Afbeeldingen vbnb: thebarrowboy/Flickr, Jens Odegaard/Flickr, National Park Service Digital Image Archives

Tim van der Vliet
Tim van der Vliet is econoom, werkte 13 jaar op de beurs, deed post-doctorale studies (CFA) en gooide ongeveer 3 jaar geleden het roer om. Nu schrijft hij over zingeving. Geïnspireerd door Japan, de stad Amsterdam en door zijn beursleven heeft hij een erg praktische kijk op spiritualiteit ontwikkeld die hij 'Zen from Amsterdam' noemt.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *