Art of Zen Investing: de waarde van het waarom

Goedendag! Twee weken geleden vertelde ik dat het economische systeem kan veranderen zonder in te storten, met behulp van de “undercover Boeddha”. Vandaag gaan we het hebben over waarom jouw klant, of mensen in het algemeen, zaken met je willen doen. Mensen kopen je product of dienst niet alleen omdat de kwaliteit en de prijs goed zijn. Er is een onderliggende reden, een onderstroom, die nog veel belangrijker is. 

Waarom, hoe en wat
Deze blog is geïnspireerd op de TEDx-talk van Simon Sinek (zie onder). Volgens Sinek, en het door mij geadopteerde gedachtegoed, gaat het niet om wat we aanbieden, of hoe we dat doen, maar waarom we iets doen. Waarom we iets doen is wat mensen inspireert en waarom mensen geïnteresseerd in jou of je product zijn. Mensen willen, onbewust, weten wat je gedachtegoed is. We willen zakendoen met iemand die gelooft wat wij geloven.

Waarom je iets doet is wat wij in het gedachtegoed van the Art of Zen Investing “het hogere doel boven geld verdienen” noemen. Daarna komt hoe je iets doet, hoe je de dienst verleent, en daarna pas wat het is. Dit is redelijk omgekeerd gedacht, en dat is precies wat ik er zo mooi aan vind en waarom dit gedachtegoed zo met mij resoneert. Mensen kopen niet wat je doet maar waarom je iets doet. In de beroemde speech van Martin Luther King zei hij: “I believe” en “I have a dream”. Dit is waarom deze speech zo resoneerde met het grote publiek, en nog steeds doet. 

Waarom?
Waarom is het belangrijk waarom we iets doen? Dat is heel simpel. Wij mensen maken onze beslissingen stiekem niet rationeel. 90% van onze hersenactiviteit vindt plaats in ons onderbewustzijn. Wij willen onbewust weten wat het idee is achter een product of een dienst. We willen onbewust weten wat het is dat je beweegt. Wat je passie is zou je kunnen zeggen, of wat je hogere doel is. Dit is waar je in gelooft. Mensen kopen niet wat je doet maar waarom je iets doet. 

Hoe?
De vraag hoe je je product of dienst vormgeeft is het tweede aspect dat belangrijk is. Hoe we werken en hoe we iets doen. Dit is je unique selling point (USP). Dit is wat jouw product of dienst onderscheidt van je concurrentie. 

Wat?
Pas als laatste aspect komt wat je verkoopt of aanbiedt. Dit gaat lijnrecht in tegen onze rationele manier van denken. Vaak als je aan iemand vraagt: “Wie ben jij?”, gaat hij of zij vertellen wat ze doen. Ik werd gisteren live geïnterviewd door een Engelse journalist en betrapte mezelf erop dat ik hetzelfde deed. Terwijl ik aan het praten was, besefte ik dat en ik rondde het verhaal af met: “Dat is wat ik doe. Wat veel belangrijker is, is waarom ik het doe” en ik plakte eraan vast dat ik een wereld verlichter ben. Veel belangrijker dan wat we doen is waarom we iets doen. Wat we maken of aanbieden, en de prijs die erbij hoort, heeft relatief weinig te maken met waarom mensen zaken met ons willen doen. 

Apple
Apple is een mooi voorbeeld om het bovenstaande uit te leggen. Waarom is Apple zo succesvol? Apple’s waarom is: ”we willen continue de status quo uitdagen”. Heerlijk! I love it! Ik wil nu al een nieuwe Mac Air kopen. Dit inspireert me. Apple’s “hoe” is dat ze mooi ontworpen computers maken. Dat is de USP van Apple. De “wat” is dat ze computers maken. Apple is zo veel succesvoller dan Microsoft omdat de “waarom” van Apple resoneert met ons onderbewustzijn. 

Mijn waarom, hoe en wat
Mijn “waarom” is dat ik de wereld wil verbeteren, of zelfs verlichten. Mijn “hoe” is dat ik dit doe door tegelijkertijd mijn hogere doel, mijn ideaalbeeld, uit te dragen, en mijn voeten op de aarde te houden. Ik zie een spiritueel gedachtegoed in alles wat we doen: werken, kinderen opvoeden, en in relaties hebben. Mijn “wat” is dat ik spreek, workshops geef, blogs en boeken schrijf. Wil je mijn boekie kopen? 😉

Zie hier de TED talk van Simon Sinek. Heel erg inspirerend!

Volgende week gaan we in op de andere drie richtlijnen van the Art of Zen Investing. Indien we een hoger doel hebben gaan we automatisch transparanter worden en een betere service verlenen. Dan is de laatste richtlijn om wat van je, op een prachtige manier, verdiende geld weg te geven, of te investeren in iets moois in de buurt, of ver weg.

Lees het vorige en volgende blog in de reeks The Art of Zen Investing

Afbeeldingen vbnb: Wikimedia Commons, Dave Winer/Flickr.com

Tim van der Vliet
Tim van der Vliet is econoom, werkte 13 jaar op de beurs, deed post-doctorale studies (CFA) en gooide ongeveer 3 jaar geleden het roer om. Nu schrijft hij over zingeving. Geïnspireerd door Japan, de stad Amsterdam en door zijn beursleven heeft hij een erg praktische kijk op spiritualiteit ontwikkeld die hij 'Zen from Amsterdam' noemt.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *