Andere Vrijzinnigen – De Joods-vrijzinnige gemeente ‘Beit ha’Chidush’(1)

Anne Sollie – Hannah Natans is een onafhankelijke denker. Na haar Christelijke opvoeding bekeerde ze zich tot het Jodendom en inmiddels is ze betrokkene en rabbijn in de Joods-vrijzinnige gemeente ‘Beit ha’Chidush’, dit betekent Huis van vernieuwing. Deze stroming vrijzinnigen verenigden zich in Nederland rond 1995 en Hannah vertelt over de zoektocht naar balans tussen ‘traditionele bronnen en vormen van vandaag’.

Deze zoektocht is kenmerkend voor vrijzinnigheid in het algemeen, los van welke cultuur of gezindte de stroming al dan niet afstamt. Haar verhaal is een mooie gelegenheid om buiten de kaders van een vrijzinnige stroming te kijken en te zoeken naar overeenkomsten en inspiratiebronnen.

In dit artikel wordt de ontwikkeling en geschiedenis van de Joodse vrijzinnigheid, of specifieker de gemeente Beit ha’Chidush, kort beschreven en vergeleken met de Christelijke ontstaansgeschiedenis en huidige tradities . Zijn deze (historische en actuele) ontwikkelingen van vrijzinnige geloofshoudingen soortgelijk? Zijn er vergelijkbare bouwstenen en mijlpalen op te merken?

“BHC werd in 1995 opgericht door joden met een seculiere of religieuze achtergrond die kozen voor een toegankelijk, veelkleurig en vernieuwend Jodendom.” (beithachidush.nl)

De Joodse vrijzinnigheid die wordt gepraktiseerd in de gemeente Beit ha’Chidush kenmerkt zich door onafhankelijkheid, ook persoonlijke verantwoordelijkheid staat hoog in het vaandel.

Er worden geen dingen voorgeschreven, je krijgt de kans om eigen mening en uiting daarvan vormen. Er is ruimte voor anders denken en dat is wat leden van Beit ha’Chidush verbindt: mensen die zich niet thuis voelen binnen de strikte tradities van het Jodendom vinden in deze vrijzinnige stroming hun plaats.

“Het is een verzameling van eigenzinnige mensen, dat maakt het samenleven niet altijd makkelijk. Maar we zijn ook volwassenen in staat te begrijpen dat we het nu eenmaal samen moeten doen.” (Hannah Natans)

De gemeente profileert zich als losstaand van Joodse stromingen, zoals het Liberaal Jodendom. Belangrijke reden hiervoor is de continuïteit van het geloof: door zich te vernieuwen, ontwikkelen en mee te gaan met de huidige maatschappij en actualiteit tracht de huidige gemeente de tradities van de vrijzinnige stroming uit te dragen en overgeven aan de jongere generatie(s).

Bovenstaande moderne geloofsbenadering zou je typerend kunnen noemen voor vrijzinnigheid in het algemeen; deze is -in bepaalde mate- terug te vinden in de meeste interpretaties van vrijzinnige groeperingen.

Wordt vervolgd

[1] Dit artikel is een casestudy en dus geen representatie van de gehele (ontwikkeling van de) Joodse vrijzinnigheid. De tekst is gebaseerd op de bijbehorende video’s waarin Hannah Natans vertelt over haar geloofsbeleving als rabbijn van de Joodse vrijzinnige gemeente Beit ha’Chidush.

Foto: Uilenburg synagoge van Beit ha’Chidush-gemeente. Bron: Afbeelding: Wikimedia Commons/ Marion Golsteijn

Claudia Pietryga
Claudia deed zowel een sociaal-agogische als journalistieke opleiding en is alweer bijna tien jaar freelance journalist. Ze schrijft het liefste over maatschappelijke onderwerpen en publiceerde onder meer stukken in de Flair, Hallo Jumbo, Spits, Het Parool, diverse blogs, lokale bladen en uiteenlopende (online) media voor met name ondernemers.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *