Aandacht voor sociale vaardigheden op de basisschool

Het onderwijssysteem lijkt steeds meer als doel te hebben praktische vaardigheden bij te brengen. Dit kan ten koste gaan van het bijbrengen van sociale vaardigheden. Het idee van De Vreedzame School speelt hierop in.

Scholen te economisch gericht

Het probleem dat scholen steeds economische gaan denken is al eerder opgemerkt op Zinweb. Het probleem is eenvoudig: de vrijheid om je te ontwikkelen is nu groter dan ooit. De competitie op de arbeidsmarkt neemt dan ook alsmaar toe omdat mensen steeds beter onderwijs kunnen genieten. Om op de arbeidsmarkt uit te kunnen blinken moet je daarom al vroeg veel vaardigheden hebben opgebouwd. Steeds vroeger, zodat nu ook op basisscholen al de nadruk ligt op het leren van taal en rekenen, praktische vaardigheden. Is er dan nog wel tijd voor sociale vaardigheden?

Het plan van De Vreedzame School

Zijn sociale vaardigheden dan wel zo belangrijk. Misschien juist wel. Denk aan een idee al empathie. Het is belangrijk dat men kan rekenen en schrijven, maar waar zou een rechtvaardige, democratische samenleving zijn zonder enige empathie? De populariteit van het doel snel veel geld te willen verdienen kan veel mensen verveemden van de consequenties van hun handelen. Wat nu als al dat geld verdienen anderen schaadt? Who cares? Je wordt er toch rijk van? Dit soort denken kan de vrucht zijn van een onderwijssysteem waarin te weinig aandacht voor sociale vaardigheden is.

Een beweging die een andere aanpak lijkt te propageren is die van De Vreedzame School. Het gaat er daarbij in de eerste plaats om het idee van om kunnen gaan met diversiteit. Het wordt als volgt uiteen gezet:

“De basisgedachte van dit programma, dat wekelijks in allerlei werkvormen zo’n drie kwartier inneemt, is dat we leven in een maatschappij met steeds meer verschillende mensen en dus steeds meer conflicterende belangen. Scholen zouden kinderen daarom moeten leren daar op een constructieve manier mee om te gaan. Op die manier bereid je ze voor op de rol die ze straks als volwassenen kunnen gaan spelen in onze democratische samenleving.” (bron: De Correspondent)

Uit de praktijk geboren

Dat is uiteraard wel een heel andere manier van onderwijs benaderen. Het hoeft ook niet meteen alle kanten op te zweven, omdat de oorsprong voor dit programma uit de praktijk komt:

“Concrete aanleiding voor de ontwikkeling was een probleem waar twee onderwijsadviseurs  in Utrecht eind jaren negentig meerdere malen mee werden geconfronteerd. Namelijk: hoe ga je als school om met basisschoolleerlingen die steeds mondiger en assertiever worden, te weinig rekening houden met anderen, snel ontvlambaar zijn en weinig respect hebben voor het gezag in klas en school?” (bron: De Correspondent)

De heilige graal?

Het is uiteraard ook van belang om de resultaten van een dergelijke methode goed bij te houden. Niet altijd even gemakkelijk misschien, waar er ook kan worden tegengeworpen dat resultaten uitblijven omdat de methode niet goed genoeg gevolgd wordt. Toch zijn er wel meetinstrumenten voorhanden en lijkt de methode te werken. Of deze methode nu de heilige graal is of niet, het is uiteraard wel belangrijk om te zoeken naar nieuwe methoden die kinderen niet alleen praktisch maar ook sociaal goed uitrusten voor de maatschappij.

Lees het artikel Hier op De Vreedzame School krijgen leerlingen conflictles op de website van De Correspondent.

Afbeelding: Ex-InTransit via Compfight cc

Lucas van Heerikhuizen
Lucas van Heerikhuizen is afgestudeerd als master in de godsdienstwetenschappen. Momenteel is hij werkzaam als webdeveloper en WordPress docent. Tevens is hij actief als redacteur voor Zinweb.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *