Evenwicht

Duurzaamheid is niet zo duurzaam meer. Het is een regelrechte hype. Het is business. Het is mode. Het is een manier om goed bezig te zijn met de wereld en alles wat daar onderdeel van uit maakt en het is tegelijk een manier om je te profileren.

Het is een alledaags straatbeeld. Supermarkten, restaurants, cafés, winkels. Duurzaam is hot. Maken al deze winkels zich druk over de maatschappij en over de wereld waarin we leven? Zijn deze winkels bezig om voor de langere termijn onze aarde te redden? Hoe nobel zou dat zijn. Meer nog dan ooit tevoren is duurzaam een verdienmodel geworden.

Evenwicht

Duurzaamheid is een manier van ontwikkelen waarbij sociale, economische en ecologische belangen in evenwicht zijn. Duurzame ontwikkeling is daarmee letterlijk de meest langdurige manier om de maatschappij in zijn huidige vorm te handhaven. Het zou de ultieme manier moeten zijn om de wereld minstens net zo achter te laten voor de volgende generaties als dat wij hem in deze generatie hebben gevonden. Dat evenwicht staat enorm op de tocht. Het lijkt verworden tot een verdienmodel. Het evenwicht wordt niet gezocht door na vele jaren van ecologische afbraak ten behoeve van economische belangen de ecologische belangen belangrijker te maken dan die economische om zo weer gelijke tred te krijgen, maar het is vooral het telkens benadrukken van het belang van duurzaamheid om er zo geld mee te kunnen verdienen.

Het bewijs hiervan is in elke winkel te vinden. Zelfs prijsvechters als Action en Aldi verkopen duurzame producten. Sec gezien zou dit een idealistisch doel kunnen hebben, natuurlijk kan dat. Misschien zijn deze winkels echt geïnteresseerd in duurzaamheid en een beter wereld. Tot nu toe heb ik de Action en de Aldi leren kennen als winkels die goedkope alternatieven bieden voor veel verkochte producten in andere winkels. En daar is niets mis mee natuurlijk. Het zijn winkels die spullen willen verkopen. Het is de consument die er om vraagt. Wij vragen, zij draaien.

Wij vragen, zij draaien

Zinweb is niet per se negatief. Is het niet geweldig dat nu zelfs mensen met een kleine beurs bewust met de wereld om kunnen gaan en duurzame keuzes kunnen maken? Is het niet gewoon een fijn dat het belang van duurzaamheid breed wordt gedragen onder mensen? Wij zijn de consument en wij vragen er om. Dat kunnen we geen winkel kwalijk nemen. Maar wat is duurzaamheid precies en wanneer is het verworden van ideaal evenwicht naar verdienmodel?

Zinweb onderzoekt duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Hoe duurzaam is duurzaam nog en wat kunnen we doen om zelf echt duurzaam te leven? Waar moeten we op letten en welke fabels en feiten kunnen we onderscheiden. Duurzaamheid is hot en Zinweb wil er alles van weten. Op zoek naar een ideaal evenwicht.

Bron foto: musicFactory lehmannsound via Pexels.com

Kalle Brüsewitz
Kalle Brüsewitz (soulchecker.nl) is afgestudeerd in de theaterwetenschappen en kunsteducatie en is werkzaam als freelancer op het gebied van journalistiek en kunsteducatie. Hij noemt zich SoulChecker en zoekt naar dat waar mensen zich geraakt door voelen; in kunst, politiek en religie. Ook werkt hij als coördinator in een Aanloopcentrum voor iedereen die behoefte heeft aan koffie en een praatje.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *